Gröndalsbron

bro

bro3Essingeleden är Stockholms mest trafikerade transportpulsåder. En av ledens viktigaste broar, Gröndalsbron, knyter samman trafikförbindelsen mellan just Gröndal och Stora Essingen.

Den höga trafikbelastningen på leden, med mycket och tung trafik, ger förstås ett stort slitage. Så även på bron, som renoverats ett flertal gånger sedan den stod färdig 1961.

Bland de känsligaste brodelarna är fogarna, som finns där för att bron ska kunna röra sig och utvidgas och minskas vid olika temperaturer. Senaste renoveringen startade med bortblästring av utslitet betongmaterial. Betongen behandlades sedan med broprimer och belades med Icopal Membrane 5BRO, ett bitumenbaserat tätskikt för inbyggnation, och därefter gjutasfalt. På detta lades bindlager och slitlager.

 

FAKTA TEAM ICOPAL: Bro & Tak, Stockholm

Projekt: Gröndalsbron

Stad/ort: Stockholm

Byggherre: Trafikverket

Beställare: Waterjet Entreprenad

Material: Bromatta Icopal Membrane 5BRO

Längd: Brons sektioner är 70 m, 120 m och 70 m

    Denna webbplats använder cookies. När du går vidare på teamicopal.se godkänner du vår användning av cookies. Läs mer om hur vi använder cookies här.